BRON PIXABAY
ZWOLLE – Meldingen kunnen voortaan op één centrale locatie worden ingediend via de website discriminatie.nl. In Den Haag is op 9 januari een nationaal meldpunt voor discriminatie geïntroduceerd. Dit meldpunt is tot stand gekomen door een samenwerking tussen verschillende antidiscriminatiebureaus. Door samen te werken kunnen de antidiscriminatiebureaus gezamenlijk campagnes uitvoeren en de kwaliteit van hun dienstverlening verbeteren.
“Mark Kivit, communicatieadviseur van Radar, het antidiscriminatiebureau, geeft aan dat de lancering van het landelijke meldpunt wordt gemotiveerd door het feit dat een landelijk meldpunt makkelijker vindbaar is en daardoor ook toegankelijker is voor slachtoffers om hun ervaringen te melden.”Er hangt een stigma om discriminatie te melden onder de samenleving want uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat een kwart van de inwoners van Nederland te maken heeft gehad met discriminatie. Maar drie procent van deze incidenten wordt gemeld bij een regionaal antidiscriminatiebureau. Kivit: “Dit is heel erg weinig, sommige mensen melden niet omdat ze niet weten dat er een meldpunt bestaat maar er zijn vaak ook andere redenen.” “Als je gediscrimineerd wordt kan dit best wel ingrijpend zijn, het is dan de vraag of een persoon nog in staat is om dit incident te melden, volgens Saskia Daru, Senior projectleider sociale veiligheid, huiselijk en seksueel geweld. Wanneer mensen wel een melding doen wordt er vanuit een antidiscriminatiebureau ondersteuning en advies gegeven wat er na een incident kan gebeuren en hoe het slachtoffer kan herstellen. Het geeft ook inzicht in de aard en omvang van incidenten die voor komen.
Daarom ligt er nadruk op de campagne “Meld het wel”. Om ervoor te zorgen dat mensen minder angst hebben om te vertellen dat ze worden gediscrimineerd, moeten organisaties een open sfeer creëren. Ook moeten er juiste stappen worden genomen om discriminatie te stoppen. Het is belangrijk om mensen goed te informeren over hoe ze discriminatie kunnen melden en ervoor te zorgen dat de mensen die het melden beschermd worden. Dit maakt het makkelijker voor mensen om discriminatie te melden.
Kivit: “op elk vlak van de samenleving kan discriminatie bij elk voorkomen maar er zijn natuurlijk groepen bij wie deze incidenten vaker voorkomen. Er komen veel meldingen binnen over herkomst, huidskleur of seksuele geaardheid maar er zijn ook meldingen over mensen met een beperking, ouderdom etc.”Meldingen worden nog steeds op regionaal niveau behandeld achter de schermen van het nieuwe meldpunt. De reden hiervoor is dat het belangrijk is dat mensen nog steeds lokale hulp kunnen ontvangen. De initiatiefnemers van dit meldpunt streven ernaar uiteindelijk landelijk te opereren als een nationale organisatie. De financiering voor deze landelijke organisatie zou dan vanuit de overheid moeten komen.