C&A stopt samenwerkingen met online platforms
C&A stopt samenwerkingen met online platforms

C&A stopt samenwerkingen met online platforms

ZWOLLE – De Nederlandse modeketen C&A heeft besloten al hun samenwerkingen met online platformen zoals Wehkamp en Zalando stop te zetten. Online shoppen wordt steeds populairder, toch kiest C&A ervoor om alleen nog via hun eigen website kleding te verkopen. Dirk Mulder is sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking en snapt dat C&A de keuze maakt om met hun samenwerkingen te stoppen. C&A streeft naar een betere langetermijnrelatie met haar klanten en wilt dit nu gaan bereiken via hun eigen kanalen.

Dirk Mulder is ervan overtuigd dat het sterk is als je aanwezig bent waar de klant aanwezig is. ‘’Echter zou een platform wel toegevoegde  waarde  moeten bieden, het moet dus geen concurrentie worden.’’ Door je product via een andere site te laten verkopen kun je veel meer klanten bereiken, dit is voor kleine merken dus ideaal. Wel geeft Mulder aan dat de toegevoegde waarde voor grote bedrijven de laatste tijd niet zo groot meer is en dat het dus meer een concurrent dan een samenwerkingspartner wordt. ‘’Je verzamelt minder data over het koopgedrag van de klant en je wordt geacht om een bepaalde voorraad te houden. Als je deze voorraad niet verkoopt krijg je het teruggestuurd.’’ Mulder sluit niet uit dat meerder grote merken dezelfde keuze zullen maken ‘’Ik zou me kunnen voorstellen dat meerdere merken die afweging zullen maken. Aan de andere kant is het nog steeds zo dat het een goede toevoeging kan zijn, ook voor een groot merk.’’ Sara Thys van de afdeling communicatie bij C&A geeft aan dat het bedrijf ‘’in volle transformatie met het oog op groei’’ is. Dit doen ze door volledig te focussen op hun eigen webshop en app. Ook hebben ze een nieuw  lidmaatschapsprogramma opgezet: ‘C&A for you’. Sara Thys geeft aan dat ze hierbij een duidelijk doel hebben ‘’het bestaande klantenbestand laten groeien, nieuwe klanten werven en met beide een langetermijnrelatie uitbouwen.’’ Dit doen ze om hun digitale business nog verder uit te breiden op een manier die voor hun winstgevend is. Voor de klant zal er volgens C&A niet veel veranderen en heeft dit geen impact op het aanbod van C&A.

Bron: Jo’lynn Kooistra

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *