LUTTEN – Ruim 33 jaar heeft de buurtsupermarkt en de snackbar in Lutten bestaan, maar moest noodgedwongen sluiten door torenhoge energiekosten. Judith Odink, Studente Crossmedia Design aan de kunstacademie in Enschede, maakte er een documentaire over. De documentaire werd afgelopen week getoond in het dorpshuis te Lutten.
Het pandje bij de kruising aan de Dedemsvaartseweg-Noord en de Zwarte Dijk staat momenteel leeg. “Ik vind het ontzettend jammer dat het zo gebeuren moest”, vertelt Jan Bouwhuis na afloop van de documentaire, “We waren liever nog doorgegaan met de supermarkt.”
Jan, die begon met een SRV-wagen in de omgeving van Lutten, startte op 28 augustus 1989 met de buurtsupermarkt in Lutten. “Met een paar maanden zaten we al op het dubbele omzet vergeleken met de vorige eigenaren”, vertelt Jan. Rond 2013 werd er een snackbar bij de supermarkt gebouwd en nam dochter Jarina samen met haar man de supermarkt en de snackbar van Jan Bouwhuis over.
De coronacrisis gaf de winkel al een financiële tegenslag. “Daar krabbelde we wel weer overheen, maar toen kwam in 2022 de kosten van de energierekening. De kosten stegen van 2000 euro per maand naar 8500 euro. Dat was dan niet op te brengen en we zouden failliet kunnen gaan. Gelukkig waren we er net vooraan,” meldt Jan.
Judith Odink, die de documentaire gemaakt heeft, vertelt: “Ik wilde een documentaire hierover maken, omdat ik het gevoel had dat het wel iets voor mij was. Want beeldende kunst en de maatschappij verbind zo met elkaar. Dit nieuws kwam voorbij aan de keukentafel en ik dacht daar moet ik wat mee doen.”
Judith kijkt met een leerzame en kritische blik terug op haar ervaring, maar ze is ook dankbaar. “Naarmate zo’n proces bevordert, raakte ik wel emotioneel betrokken en dat heb ik wel onderschat.” Bovendien hoopt ze met deze documentaire te bereiken dat “mensen in dorpen of kleinere gemeenschappen best voor zichzelf mogen opkomen. Jij hebt ook invloed op beleid dat op nationaal niveau doorgevoerd wordt.”
© Edgar Wieten | 9 jan. 20.52