LICHTENVOORDE – Veel jongeren die nare jeugdervaringen hebben gehad, durft daar niet over te praten. Het gaat dan om het verliezen van een ouder, gepest zijn, een vechtscheiding van de ouders, emotionele verwaarlozing, armoede of verslaving in het gezin. Zo’n 40 procent van de volwassenen in hun omgeving wil deze jongeren graag tot steun zijn, maar weet meestal niet hoe.
Dat baseert Gezonde Generatie, een samenwerkingsverbond van gezondheidsfondsen, op de uitkomsten van een onderzoek onder 1600 Nederlanders, uitgevoerd door Market Response. Samen met de 22 aangesloten fondsen lanceerden zij op 18 december 2023 de campagne Offline Influencers, waarmee ze iedereen erop willen wijzen dat je problemen van anderen heus niet meteen hoeft op te lossen, maar gewoon met aandacht al een hoop kunt bereiken. Er komen nog meer campagnes aan in de toekomst, waaronder ‘Samen druk verlagen’. Deze wordt in januari gelanceerd en gaat over het verminderen van prestatiedruk op jongeren.
Eleanne Plaizier, projectleider veerkrachtig opgroeien binnen Gezonde Generatie, laat weten dat “Het doel van de campagne ‘Offline Influencers’ is om vooral volwassenen – de buurvrouw, de sportcoach of de dwarsfluit juf – zich bewust laten te worden van de rol die zij kunnen spelen en dat zij weten hoe belangrijk die oprechte aandacht is. En dat ze ook weten hóe ze dat kunnen doen. Het hoeft niet te gaan over het probleem dat wordt opgelost of dat er een melding wordt gedaan, maar vooral dat mensen weten dat je er gewoon kunt zijn voor kinderen en jongeren om je heen.”
Hoogleraar op het gebied van jeugdzorg, Annemiek Harder zegt echter dat het ook belangrijk is om te praten over problemen: “Het is ook gewoon heel erg belangrijk als je met mensen in je omgeving – of als je bijvoorbeeld voor een school werkt en je hebt het er met leerlingen over – praat over problemen. Af en toe gewoon eens vragen hoe het met iemand gaat en wat diegene allemaal aan het doen is, wat interesse en nieuwsgierigheid in anderen tonen is heel belangrijk.”
Ondanks dat praten over problematiek volgens Harder belangrijk is, draait het in deze campagne vooral om de oprechte aandacht die kinderen en jongeren nodig hebben. Daarbij wordt het praten over deze problemen en het bespreekbaar maken ervan wat aan de kant geschoven. “Aangezien veel jongeren er ook niet over willen praten. Dit keer gaat het dus minder over praten maar meer over die oprechte aandacht geven door bijvoorbeeld een complimentje te geven, door een balletje te trappen of gewoon iets leuks te doen”, aldus Eleanne. ‘De optelsom van al die momenten van oprechte aandacht maakt het verschil. Dat is de kracht van aandacht!’ vermeldt de Gezonde Generatie.