ZWOLLE – De meeste rijscholen in Nederland geven les in een op diesel rijdende auto uit de zogeheten middenklasse. Denk hierbij aan een Volkswagen Golf, Renault Mégane of Ford Fiesta. Maar niet elke rijschool voelt er wat voor om les te geven in zo’n doorsnee auto. Sommige rijscholen wijken af van de trend en kiezen voor wat uniekers. Daarnaast heeft het CBR sinds begin dit jaar nieuwe praktijkexamenvragen waarop de lesauto invloed kan hebben.
Om te slagen voor het rijexamen moet een leerling een aantal bijzondere verrichtingen doen. Dit kan een parkeeropdracht zijn, achteruitrijden of straatje keren. Deze verrichtingen zijn makkelijker in een kleine auto, zoals de Volkswagen Up. René, eigenaar van Rijschool ‘Rijden in je Uppie’ geeft les in deze kleine stadsauto en merkt de voordelen van een slecht 3,6 meter lang en 1,6 meter breed model. Veel leerlingen kiezen ook voor zijn Up vanwege het kleine formaat en het lage gewicht. René is niet bang dat zijn leerlingen later moeite krijgen als ze na hun rijlessen gaan rijden in een grotere auto. “De meeste auto’s hebben tegenwoordig wel een parkeersensor of camera, dus dat is geen probleem.”
Sinds dit jaar kan het CBR, naast vragen over de auto over bijvoorbeeld bandenspanning, koelvloeistof en verlichting, de examenkandidaten ook vragen stellen over rijhulpsystemen tijdens het rijexamen. De examinator kan bijvoorbeeld vragen stellen over de achteruitrijkcamera, cruise control of de ‘Lane-Assist.’ Dat is een foefje waardoor de auto terugstuurt of piept, wanneer de bestuurder de rijbaan dreigt te verlaten en niet binnen de lijntjes kleurt. Het rijden in een auto die uit het ‘premiumsegment’ komt kan door dit nieuwe examenelement een voordeel opleveren. Vaak geldt: hoe duurder en nieuwer de auto, hoe meer foefjes, waar de leerling dan ook beter van op de hoogte kan zijn. Het gebruik maken van rijhulpsystemen tijdens het rijexamen al sinds 2016 toegestaan.
Zo’n duurdere auto is de Alfa Romeo Giulia. Jos Leeneman geeft les in deze auto. De auto is zo’n 4,6 meter lang en ongeveer 1,9 meter breed en dus een maatje groter dan de gemiddelde lesauto. Hoewel het inparkeren van deze auto niet zo eenvoudig is als het inparkeren van een stadsauto, gelooft Jos erin dat als een leerling het in zijn Alfa kan, hij het in elke auto kan.
Een Alfa Romeo is wel duurder in zijn gebruik en aanschaf dan de gemiddelde lesauto. Rijles geven is dan ook iets dat Jos erbij doet. “Als ik fulltime les had gegeven, dan had ik waarschijnlijk voor een goedkopere Polo gekozen”, vertelt hij. Het lesgeven in een Alfa Romeo brengt nog wat leuks mee. Sommige leerlingen kiezen voor Jos’ rijschool, omdat zij “Alfa gek” zijn.