Stijn Visser, 25 september 2023
“Na deze bedrijven is SocialDeal de volgende partij die wij gaan benaderen, om zo ook te proberen hen bewust te maken van de leefomstandigheden binnen het Dolfinarium”, aldus Bite Back woordvoerder Raymond Olivers. En Bite Back, een Belgische dierenrechtenorganisatie, is nog niet klaar.
Afgelopen week kwam naar buiten dat ook DPG Media, beheerder van de webshops van onder andere het AD en NU.nl, de samenwerking stopt met het Dolfinarium. DPG Media bood onder andere tickets met korting aan op hun webshops en stopt daar nu mee, ondanks het feit dat zij zelf wel geld verdiende aan de verkoop van deze kaarten.
Het Dolfinarium in Harderwijk ligt al een tijdje onder vuur nadat er informatie over het dierenwelzijn in het park gepubliceerd werd. Dit gebeurde naar aanleiding van een lobbycampagne van actiegroep Bite Back, die met de campagne “Dolfinariumvrij Nederland” het dierenwelzijn in het Dolfinarium ter discussie stelt.
Er zou onder andere kritiek zijn op de dierenverblijven, volgens Bite Back is het verblijf van de dolfijnen in de dierentuin bijvoorbeeld niet te vergelijken met de natuurlijke habitat waar de dolfijn zich in de zee in zou bevinden. “Hoe groot je een bassin ook maakt, het is nooit te vergelijken met de honderden kilometers vrije ruimte die dolfijnen in het wild hebben”, aldus de woordvoerder.
Mede door deze leefomstandigheden heeft Bite Back de afgelopen maanden contact opgenomen met partners van het Dolfinarium. Onder andere de NS is door middel van e-mails, brieven en telefoongesprekken benaderd voor een gesprek met de actiegroep, om deze partijen te informeren met nieuwe inzichten over het dierenpark.