ZWOLLE- De Albert Heijn heeft besloten om vanaf 1 januari 2024 de tabak uit de schappen te halen. Deze maatregel is genomen naar aanleiding van het verbod op tabaksverkoop in alle supermarkten die ingaat op 1 juli 2024. De Albert Heijn loopt hiermee een halfjaar voor op de wetgeving. Gezondheidspsycholoog Arie Dijkstra denkt dat dit besluit een mooie stap richting een rookvrije generatie is. “Doordat de Albert Heijn de maatregel als eerste doorvoert verdwijnt tabak stapsgewijs uit de supermarkten, mensen reageren beter en kunnen al wennen aan het idee.”
Tabak blijft nog even verkrijgbaar in andere supermarkten. Op korte termijn zal er dan ook geen grote afname te zien zijn van het aantal rokers, doordat men zich nog zal afzetten tegen het beleid. Deze maatregel is alleen wel een volgende stap richting een rookvrije maatschappij. “De overheid laat weten dat zij tegen roken is, hierdoor ontstaat er een ‘geïnstitutionaliseerde sociale norm’, dit betekent dat die is vastgelegd in de wetgeving. De sociale norm binnen de maatschappij wordt hierdoor beïnvloed, namelijk in de richting van niet meer roken”, aldus Dijkstra.
Ook Adriaan Soetevent, micro-econoom, is het eens met deze prognose. “Het verbod zal op lange termijn zorgen voor vermindering van de verkrijgbaarheid en een verandering van de sociale norm. Dit kan ertoe leiden dat roken veel minder gebruikelijk wordt en er een afname van de vraag te zien is. Dan is er wel degelijk een positieve verandering te zien, het aantal rokers neemt af.”
Rokers zijn niet prijsgevoelig vertelt Soetevent. “Sigaretten zijn verslavende producten, dat brengt met zich mee dat gebruikers redelijk ongevoelig zijn voor prijsverhoging of een vermoeilijkte verkrijgbaarheid.” Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een verhoging van de prijs van sigaretten niet snel zal leiden tot een afname in de vraag, mensen blijven sigaretten kopen. De vraag naar tabaksspeciaalzaken zal door het verdwijnen van sigaretten uit de supermarkt toenemen: “Veel ondernemers zullen in de markt springen en sigaretten gaan aanbieden, waardoor je voornamelijk een verplaatsing van de vraag zal zien”, aldus Soetevent.
De keuze van de Albert Heijn om te stoppen brengt ook voordelen met zich mee voor het imago van het bedrijf, vertelt Soetevent. “Door een halfjaar eerder vrijwillig te stoppen kun je dit besluit adverteren. Wat positieve waarde aan de merknaam geeft en het bedrijf op een gunstige manier in het nieuws toont.” Die verschijning is niet alleen gunstig voor het bedrijf, vertelt Dijkstra. “Door de verschijning van het beleid in het landelijk nieuws ontstaat er meer afkeer voor roken in de maatschappij.” De volksgezondheid profiteert dus ook van de verschijning.