Hogescholen lanceren campagne voor civiele techniek
Hogescholen lanceren campagne voor civiele techniek

Hogescholen lanceren campagne voor civiele techniek

DEVENTER – De hbo-opleiding Civiele Techniek kampt met een groot studententekort, daarom komen alle hogescholen die dit vak doceren met een zogeheten awareness campagne. “Het doel van de campagne is om de term civiele techniek bekender te maken en daarmee te inspireren”, aldus Annemarie Weimar, marketing en communicatieadviseur van de academie Built Environment aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Dat het aantal studenten flink terugloopt is vooral te merken op hogescholen, maar met een aantal jaar wordt dit ook een probleem voor Nederland. Er zal een grotere krapte op de arbeidsmarkt binnen de civiele sector ontstaan. Er staan nu zo’n tweehonderd vacatures voor civiel technici open op de website van ‘Techniekwerkt.nl’, dit aantal zal met de huidige trend alleen maar groter worden. Het tekort is schrijnend, zeker nu er door de klimaatverandering een nog grotere vraag is naar civiele technici om bijvoorbeeld een waterkering, brug of haven te (her)ontwerpen.

De campagne richt zich vooral op jongeren tussen de veertien en twintig jaar, die een studie gaan kiezen. Juist daarom is de keuze gemaakt om alleen via sociale media te ageren, hier bereik je de doelgroep het best.

Ook het moment van lanceren, 10 oktober, is geen toeval. “Door de start van het nieuwe schooljaar zijn er ook weer nieuwe bezoekers van open dagen”, zegt Annemarie Weimar. De hogescholen hopen dat er dan door de acties meer mensen stilstaan bij het kraampje van civiele techniek.

ANP | REMKO DE WAAL
Een project van rijkswaterstaat aan de A1 in Muiden, waarbij veel aspecten van de civiele techniek terugkomen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *