AMERSFOORT- Hoe meer het onderwerp van de roddelaccounts in het nieuws komt, hoe sneller jongeren geneigd zijn om zelf een account aan te maken. Mediapsycholoog Mischa Coster zegt dat er sprake is van sociaal bewijs. “De een ziet de actie van de ander als bewijs dat het goed is om hetzelfde te doen.” Als een kind dus in het nieuws ziet dat veel anderen ook een roddelaccount hebben gemaakt zullen ze dit sneller nadoen.
Online is een grote opkomst in de roddelaccounts van scholen te zien. De accounts zijn geïnspireerd op de Amerikaanse serie Gossip girl die sinds kort weer te zien is op Netflix. Op de accounts worden video’s gepubliceerd waar roddels over leerlingen en docenten van de school gedeeld worden. Door middel van een anoniem account kan iemand roddelen zonder de directe confrontatie met het slachtoffer aan te gaan. Dit geeft een gevoel van veiligheid en zo heeft het geen directe gevolgen voor de dader verteld Coster. Het Tiktok algoritme pakt ook op dat er veel aandacht is voor de accounts en zal ze meer laten zien aan zijn gebruikers, op deze manier blijft het probleem alleen maar groeien en zal er minder snel een einde aan komen. “Het nare hiervan is ook dat hoe meer dit onderwerp in het nieuws komt, hoe sneller de komende tijd het aantal accounts zal stijgen.” Aldus Coster.