Twee jaar na wapencampagne overheid: “het was al bekend dat het wellicht niet zou werken.”
Twee jaar na wapencampagne overheid: “het was al bekend dat het wellicht niet zou werken.”

Twee jaar na wapencampagne overheid: “het was al bekend dat het wellicht niet zou werken.”

ZWOLLE – In 2021 stichtte Rijksoverheid de campagne ‘drop je knife en doe wat met je life’ op. Dit was bedoeld om de stijging in steekincidenten tegen te gaan en vooral het wapenbezit onder jongeren omlaag te brengen. Uit onderzoek is gebleken dat er in 2022, na de campagne, geen vermindering is geweest in het aantal steekincidenten. Toch had men dit wellicht kunnen verwachten, zegt onderzoeker in criminologie aan de Erasmus University Rotterdam; Frank Weerman.

Er zijn in de week van de campagne zo’n 3300 wapens ingeleverd. Dat valt niet tegen, maar er zit wel een verschil in de jongeren die hebben meegewerkt, legt Frank Weerman uit: “Jongeren kunnen worden opgedeeld in drie groepen op basis van het messenbezit: bezitters, die niks met het mes doen; dragers, die het mes vooral voor een veiligheidsgevoel dragen; en als laatste de gebruikers (die dus echt wat met messen doen). Bij de laatste twee groepen is de kans op inleveren wellicht een stuk kleiner. Dus hoeveel het uiteindelijk heeft opgeleverd, valt over te twisten.”

Volgens Frank Weerman zijn in het buitenland vóór die tijd al meerdere soortgelijke campagnes gelanceerd met weinig succes. “Dit hadden we dus al kunnen weten, maar er is te weinig onderzoek gedaan voor het ingaan van de campagne, omdat ze snel tot actie wilden gaan. Er had meer tijd genomen kunnen worden in de buitenlandse literatuur over dit onderwerp.” Diepgaand onderzoek was toen niet gedaan.

Demissionair minister Sander Dekker is aanwezig bij de aftrap van de campagne ‘Drop je knife en doe wat met je life.’ bron: ANP KOEN VAN WEEL

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *