ZWOLLE-Een nieuwe update aan de UN ECE R141- regelgeving ingevoerd door de Europees Commissie voor milieuvriendelijker transport, die betrekking heeft op de monitoring van banden die in gaat vanaf juli 2024, betekent veel extra werk voor trailerbouwsector. “Op elke velg van een trailer moet het systeem en moeten meerde ontvangers op de trailer” meldt Allard Sieperda tekenaar en engineer van DRACO Sneek. De kosten per trailer zullen naar schatting ongeveer met een paar duizend euro stijgen.
De update van deze regelgeving houdt in dat er op elk nieuw bedrijfsvoertuig een bandenspanningsbewakingssysteem moet zitten. Het systeem is op het voertuig geïnstalleerd en meet de bandenspanning van elke band, wat dan kan worden doorgeven aan de bestuurder van het voertuig of deze juist is. Als de bandenspanning te laag wordt krijgt de bestuurder een melding in zijn dashboard, zo dat die een klapband of extra bandenslijtage kan voorkomen. De juiste bandenspanning zal helpen tegen bandenslijtage, het verminder de uitstoot van CO² en het brandstofverbruik verhogen. De update zorgt ook voor meer verkeersveiligheid.