AMSTERDAM – Een aantal klanten van de ING konden afgelopen donderdag de bankgegevens inzien van een andere klant door een systeemfout in de app. Eerder werd gezegd dat het om één klant ging, dat blijken er nu vijf te zijn. Er is niet duidelijk of meer mensen dan dit aantal te maken hadden met de storing.
Het was niet alleen mogelijk om de gegevens in te zien. De vijf klanten konden ook daadwerkelijk geld overmaken. Hier worden verder geen uitspraken over gedaan, het is niet duidelijk of dit ook echt heeft plaatsgevonden.
Harmen van der Schoor, woordvoerder van de Volksbank, stelt dat de fout niet onvermijdelijk was; ‘’Bij de Volksbank is voor zowel mobiel- als internetbankieren de omgeving dusdanig ingericht dat onze klanten veilig hun bankzaken kunnen raadplegen en afwikkelen. Daarvoor gelden hoge standaarden en hanteren we strenge protocollen op alle niveaus.’’
Na meldingen van verontrustende klanten heeft de ING direct maatregelen genomen. De fout is inmiddels opgelost.
Bron afbeelding: Pixabay