Zorg- en horecapersoneel ervaart vaker ongewenst gedrag 
Zorg- en horecapersoneel ervaart vaker ongewenst gedrag 

Zorg- en horecapersoneel ervaart vaker ongewenst gedrag 

ZWOLLE – Steeds meer zorgverleners en horeca medewerkers krijgen te maken met ongewenst gedrag op de werkvloer,zoals pesten, seksuele aandacht en intimidatie. Dat meldt het CBS op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA), uitgevoerd door het CBS en TNO. In 2023 gaf ruim 17 procent van alle werknemers aan in het afgelopen jaar met ongewenst gedrag te maken hebben gehad.  

“Personeelstekort en groeiende zorgvraag leiden tot langere wachttijden, gedeelde aandacht en meer assertieve patiënten en dit zorgt voor ontevredenheid” aldus Yvette de Vries, persvoorlichter FNV zorg en welzijn. Door de steeds groter wordende ontevredenheid neemt ongewenst gedrag toe. De FNV ziet een toename van agressie in de samenleving en maakt zich daar zorgen over. Het is belangrijk dat werkgevers hierbij hun werknemers in bescherming nemen en degene die agressief zijn naar het zorg- en horecapersoneel daar ook op aanspreken. Het moet duidelijk zijn dat er grenzen zijn en dat bepaald gedrag niet getolereerd wordt” aldus de Vries. 

Mannen en vrouwen ervaren vrijwel evenveel ongewenst gedrag op de werkvloer. Behalve in de horeca, daar zien we een ongelijkheid, vrouwen ervaren ruim 11 procent meer ongewenste situaties tijdens hun werk. Dit percentage ligt anders bij bedrijfstakken als ICT en financiële dienstverlening. Daar liggen de percentages aanzienlijk lager, dit komt omdat hier minder sprake is van klantcontact.  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *