‘’We zijn niet klaar tot we 100% van de stations toegankelijk hebben gemaakt’’

Londen is een stad met het oudste metro stelsel ter wereld. Met maar liefst 272 stations, vervoert Transport For Londen (TFL) ongeveer vijf miljoen passagiers per dag. De bussen hebben wel 19,000 plekken in Londen waar zij stoppen. Van de 272 metrostations, zijn 92 rolstoelvriendelijk. Alle bussen zijn al toegankelijk.

Afgelopen februari kwam Transport For Londen met een nieuw plan om meer metro’s toegankelijk te maken voor iedereen met een handicap. Dit nieuwe plan zou onder andere moeten zorgen dat de helft van de metrostations toegankelijk wordt door bijvoorbeeld miniramps, kleine planken die de tussenstap tussen de metro en het perron overbruggen. Ook krijgen de werknemers van TFL een training die ervoor moet zorgen dat werknemers ter plaatse weten hoe ze iemand met een handicap het beste kunnen helpen.

Uit onderzoek van 2016 blijkt hoe belangrijk een toegankelijk openbaar vervoer kan zijn.’’Een functionerend, toegankelijk, openbaar vervoersysteem, zeker in een stad zo groot en druk als Londen, is het verschil tussen rondreizen of isolatie. Andere mogelijkheden zouden taxi’s zijn, die omschreven zijn als luxeartikelen maar in sommige gevallen de enige realistische optie.’’ (Velho, R. Holloway, C. Symonds, A. Balmer, B.p.30). Mark Evers is hoofdcommissaris in de klantenomgeving van TFL. Hij analyseert de feedback van klanten en kijkt vervolgens naar wat beter kan. Hij ziet ook dat er nog steeds een groot probleem in de toegankelijkheid is. ‘’We moeten nog veel werken aan de toegankelijkheid en we zijn daarvan bewust. Momenteel werken veel mensen aan de nieuwe plannen. Het is een boeiend project.’’

Een van de dingen die TFL doet is om de week praten met de Independent Disability Advisor Group (IDAG). Zij geven onafhankelijk advies aan TFL over toegankelijkheid. ‘’Ze geven advies op strategisch gebied, over hoe wij dingen organiseren en over ons beleid. Daar geven ze dan feedback op’’, vertelt Mark Evers. ‘’Vaak komt de IDAG ook zelf met specifieke projectplannen. Er worden dan meerdere ideeën voorgesteld om ons netwerk te verbeteren. Maar soms geeft de IDAG ook feedback op onze eigen plannen die niet eens met toegankelijkheid te maken hebben. Dan vragen ze ons of we wel rekening houden met de inclusiviteit van andere groepen’’, zegt Mark Evers. ‘’Het is een hele waardevolle samenwerking.’’

TFL werkt sinds november ook samen met Bild (Britisch institution of learning disabilities). Met deze samenwerking wil TFL ook dat reizen voor neurodivergente mensen makkelijker wordt in 2024. Dat wordt onder andere gedaan door werknemers een cursus te geven over neurodiversiteit. ‘’Een deel daarvan is leren begrijpen hoe een persoon met een neurodivergentie, zoals autisme, ons vervoersysteem ervaart. Onze werknemers moeten ook leren dat ze gedrag van een persoon niet verkeerd opvatten, maar dat ze ze kunnen helpen met veilig hun reis te maken’’, stelt Evers. ‘’We kijken ook naar zaken zoals felle lichten, drukte en geluid. Het is lastig want neurodiversiteit is zo’n groot spectrum. Wat een ander helpt, doet weer een ander kwaad. Maar we leren er wel bewust van te zijn. Zo willen we ook meer zitplekken in onze stations zodat mensen even rustig kunnen zitten en nadenken over hun volgende stap. Maar ook willen we een verduidelijking van informatie over ons vervoersysteem zodat iedereen weet wat ze kunnen verwachten.’’

‘’Toen ik voor het eerst bij TFL kwam werken, al heel wat jaren terug, toen waren er nog maar 60 metrostations toegankelijk. Dat zijn er nu 92’’, vertelt Evers. ‘’Dat heeft veel investeringen en hard werk gekost.’’ Een van de nieuwe toegankelijke middelen van vervoer is de Elizabeth Line, die geopend is in mei 2022. De metrolijn is volledig toegankelijk en stopt op 41 perrons, waaronder Paddington en Heathrow. Het is de missie van TFL om van de nu 30% toegankelijke metrostations naar 50% te gaan voor 2030. ‘’We gaan financiering nodig hebben van de overheid en we moeten meer samenwerking organiseren met lokale autoriteit. De volgende stappen worden lastig, uitdagend. Maar we gaan ervoor. We zijn niet klaar tot we 100% van de stations toegankelijk hebben gemaakt’’, aldus Evers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *