Petitie voor nachttrein tussen Arnhem en Zutphen belangrijk voor uitgaansleven

GELDERLAND- De jongerenraad van Zutphen heeft een petitie opgezet voor een nachttrein tussen Arnhem en Zutphen. Sinds de coronapandemie is er geen nachtverkeer meer tussen steden, dat terwijl er veel vraag naar is. 19 maart dient de Zutphens Jongerenraad de petitie bij de Tweede Kamer in.

‘’Wij zijn met de petitie begonnen, omdat wij merkten dat er vraag was vanuit jongeren uit Zutphen om grote steden zoals Arnhem in de nacht bereikbaarder te maken. Voornamelijk omdat er in Zutphen en andere plaatsen in de buurt van Arnhem niet echt een uitgaansleven is’’, vertelt Milan Altena voorzitter van de Zutphens Jongerenraad. De petitie is nu door 650 mensen ondertekend. Wanneer een petitie 40.000 stemmen behaald, wordt de petitie een burgerinitiatief en verplicht op de agenda van de Tweede Kamer gezet. Om een petitie aan te bieden is er maar één stem voor nodig, daarom heeft de Jongerenraad besloten om de petitie in te gaan dienen.

In 2010 verdween de nachttrein van Arnhem naar Zutphen, toen kwam er een nachtbus, maar deze verdween tijdens de coronapandemie. Dit heeft ook effect gehad op het Arnhemse uitgaansleven. ‘’Een nachttrein van Zutphen naar Arnhem is voor het Arnhemse uitgaansleven een gigantisch groot belang. Wij zijn ingericht op een regio en die regio bedienen we momenteel niet, dat bekent dat er nu een tiental horecazaken te veel zijn’’, aldus Wouter Janssen voorzitter van BIZ Arnhem en café-eigenaar. Het uitgaansleven van Arnhem is voornamelijk ingericht op de hele regio volgens Janssen. ‘’ In totaal bedienen we zo’n dertig dorpen en daar is nu ook alles op ingericht. Er lopen politieteams en sfeerteams door de stad heen, maar dat is allemaal begroot op het feit dat we de regio bedienen en niet alleen Arnhem.’’

Maar een nachttrein is niet alleen gunstig voor het uitgaansleven. ‘’Toen we onderzoek deden kwamen we er achter dat de vraag nog groter was, ook de oudere garde heeft behoefte aan een nachttrein. Zij missen dit voornamelijk wanner ze een concertbezoeken of vanuit Schiphol weer naar huis willen. Maar ook mensen die tot laat werken in Arnhem en dan weer naar huisgaan en niet verplicht met de auto terug willen gaan. Dus hebben we besloten om de petitie te beginnen’’, aldus Altema.  

‘’Wij willen met deze petitie een duidelijk signaal afgeven, met deze 650 stemmen die we nu hebben kunnen we in ieder geval laten zien dat er vraag naar is. Daarnaast hebben wij steun van verschillende gemeentes. 19 maart zullen wij de petitie aan de Tweede Kamer aanbieden’’, laat Altema weten.

Natuurorganisatie klaagt Provincie Gelderland aan vanwege Mountainbikepaden

NIJMEGEN – Natuurorganisatie VNC wil de nieuwe mountainbikepaden in de provincie Gelderland sluiten. Nu gaat het alleen nog om paden in het Rijk Nijmegen maar daar zullen de natuurbeschermers het niet bij laten, andere routes in de provincie zullen volgen. VNC is van mening dat het fietsen op deze paden voor verstoring van de natuur zorgt.

“Ze hadden niet aangelegd moeten worden. Als je daar gaat fietsen zorg je voor verstoring, waarbij zelfs dassen en roofvogels worden verstoord. Als je een nieuwe doorsnijding maakt, die dertig centimeter diepgaan, kunnen dieren zoals kevers, zandhagedissen en vliegend herten door de trillingen en beschadigingen aan de bodem ook beschadigd worden’’, aldus Jan Dirkmaat directeur van Vereniging Nederlands Cultuurlandschap, de organisatie die de provincie aanklaagt.

Volgens berekeningen van Omroep Gelderland blijkt dat er al ongeveer duizend kilometer aan mountainbike-paden zijn aangelegd, dit is vergelijkbaar met de afstand van Nijmegen naar Parijs. Het VNC reageert hierop: ‘’ Zodra er door heel Nederland duizend kilometer wordt aangelegd door de mooiste natuurgebieden, hebben we daar een probleem mee. Als die natuur nou in een prima staat zou zijn zoals in de Rocky Mountains in Amerika, maar onze natuur is terminaal. Aan alle kanten wordt het met ziekmakende spullen behandeld, waaronder stikstof en mestoverschotten. En nu trakteer je de natuur op nog meer verstoringen, dat snappen wij niet.’’

Mountainbikeverenigingen zijn niet tevreden met de nieuwe ontwikkelingen. ‘’Ik weet uit ervaring dat er natuurbeschermers zijn die het als verdienmodel hebben om op deze wijze de staat of andere partijen ter verantwoording te roepen en daar heb ik zo mijn bedenkingen over. Die mensen doen het niet voor natuurbehoud maar omdat het hun verdienmodel is’’, zegt Marco Barelds oprichter van Mountainbikeclub XTRAIL uit Zutphen. ‘’Het zal geen effect hebben op ecosystemen, laten we het zo zeggen, het zal minimaal effect hebben op de leverbaarheid van een ecosysteem, omdat het maar een fractie is van de belasting op natuurgebieden als je gaat kijken naar andere invloeden, alleen al het wandelen heeft een veel grotere impact.’’

Jan Dirkmaat van VNC zegt het volgende over mountainbikeverenigingen: ‘’Die mountainbike verenigingen zijn ook wel slim, dus die zeggen wij garanderen dat onze mountainbikers zich terugtrekken van alle andere paden als jullie hele spannende mooie nieuwe paden aanbieden, dat betekent dus dat ze de leuke stukjes willen, anders concurreert het niet. En ze maken heel veel reclame, dat betekent dat nu ook mensen uit Antwerpen, Hamburg, Berlijn en overal vandaan komen om hier te mountainbiken.’’

“Het probleem bij spoor Meppel moet zo snel mogelijk worden opgelost”, vindt FNP Fryslân

FNP Fryslân staat achter het amendement wat GroenLinks-PvdA, ChristenUnie en het CDA in de Tweede kamer gaan indienen om veertig miljoen euro vrij te maken om de problemen bij het spoor bij Meppel op te lossen. Dat meldt fractievoorzitter Gerben van der Mei.

Sinds september 2023 zijn er 71 storingen gemeld bij de zogeheten ‘flessenhals’ bij Meppel. Het spoor bij Meppel is de enige verbinding van Noord-Nederland met de rest van het land. De drie partijen dienen nu een amendement in bij de begrotingsbehandeling Infrastructuur en Waterstaat, om veertig miljoen euro vrij te maken om de problemen op te lossen.

“Het probleem moet zo snel mogelijk opgelost worden; op korte termijn zijn er geen alternatieven. Met het amendement is er 75 miljoen euro beschikbaar”, aldus fractievoorzitter Van der Mei. 

Een lange-termijn alternatief zou de Lelylijn kunnen zijn, al staat de FNP hier niet achter. “Dit vinden wij geen goed alternatief, omdat hier de bouw van veel huizen in Friesland aan gekoppeld zit. Het gevolg is dat veel mensen uit de Randstad zich hier dan vestigen. Dit is niet eerlijk tegenover onze eigen hardwerkende mensen. Ook is het een grote aantasting van het landschap. Tuurlijk zijn wij voor goede verbindingen, maar dat kan ook door aanpassing van bestaande structuren”, vertelt Nynke Hinke Rintjema, burgerraadslid van de FNP. 

“Evenementen zoals deze zijn goede trekkers voor de regio.”

Sud-West Fryslân doet haar best om de regio ook in de wintermaanden aantrekkelijker te maken voor toeristen. VVV Waterland van Friesland organiseert allerlei evenementen, waaronder de nu lopende Open Museum Maand. Dit blijkt een groot succes te zijn; binnen een week hebben de musea al 5000 bezoekers gehad. Grietje Hoekstra van VVV Waterland van Friesland vertelt over het belang van deze evenementen voor de regio en wat ze hiermee willen bereiken.

ThomasVaer Fotografie / VVV Waterland van Friesland

Hogere rente op de studieschuld: hoeveel gaat dit studenten kosten?

De Tweede Kamer was van plan om de rente op studieschulden te verlagen, maar demissionair minister Dijkgraaf heeft nu laten weten dat dit praktisch onhaalbaar is. De rente gaat in januari vijf keer zo hoog worden als nu. Toen student Anneke begon met lenen was de rente nog 0%, nu moet ze 29.000 euro extra gaan betalen over haar studieschuld. Ze gaat in gesprek met accountant Harm Wiekens.