De jacht op concertkaartjes maakt jongeren kwetsbaar: ‘Ik wilde zo graag geloven dat het echt was’

Geschreven door: Lara Knaken

Steeds meer jongeren raken geld kwijt aan oplichting met concertkaartjes. Uit recente berichtgeving van verschillende Nederlandse media blijkt dat de politie voor het Lady Gaga-concert zelfs meldde dat honderden fans zijn gedupeerd. Ook kaartjes voor artiesten als Taylor Swift en Billie Eilish zijn razendsnel uitverkocht, waardoor de handel zich verplaatst naar sociale media, Marktplaats en dubieuze webshops, vaak met pijnlijke gevolgen. Volgens cybercrime-deskundige Maria Genova ligt een deel van de oplossing mogelijk in het onderwijs.

Met een zwaai opent Rooske van der Klooster de deur. In de woonkamer ligt een rommelige stapel papieren op tafel. Terwijl ze thee inschenkt, begint ze meteen te vertellen. In mei werd ze voor in totaal 700 euro opgelicht. Ze wijst naar de rekeningen voor haar. “Doordat ik zoveel geld ben kwijtgeraakt, heb ik sommige dingen niet kunnen betalen, zoals mijn zorgverzekering. Daar heb ik nu last van.” Rooske is groot fan van Billie Eilish en wilde dolgraag naar haar concert. Kaartjes via de officiële verkoop bemachtigen lukte niet. “Het leek wel alsof heel Nederland erheen wilde. De kaartjes waren eigenlijk meteen uitverkocht,” vertelt ze.

Rooske is niet de enige jongere die hier last van heeft. Jongeren worden namelijk sneller opgelicht dan ouderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksoverheid. Hoewel ticketfraude al jaren voorkomt, neemt het de afgelopen tijd steeds meer toe. De combinatie van schaarse concertkaartjes en sociale media maakt jongeren tot een makkelijke prooi.

Via sociale media zag Rooske van der Klooster dat er veel tickets werden aangeboden. Op TikTok werd ze benaderd door iemand die nog een kaartje zou hebben. “Tuurlijk had ik mijn twijfels, maar ik wilde zo graag dat ik er toch maar in meeging.” Ze betaalde 200 euro voor het kaartje. “Ik vertrouwde het omdat ik screenshots had gezien van het ticket, een foto van haar ID-kaart en spraakopnames. Ik dacht: dat zou een oplichter nooit doen,” zegt ze. Maar ze had ongelijk.

Van der Klooster moest vervolgens 100 euro borg betalen om in het Ticketmaster-account te komen. Dat account zou de verkoper delen met haar vriendinnen, die volgens haar niet zomaar iemand anders erin wilden. “Ik had al een slecht onderbuikgevoel, maar als ik die borg niet zou betalen, zou ik sowieso geen ticket of geld meer hebben.” Ze begint wat somberder te klinken. Ze kijkt naar de grond terwijl ze praat.

Drie uur voor het concert zat ze nog steeds niet in het account. “Toen appte ze dat haar vriendinnen het toch niet fijn vonden. Ik zou mijn geld wel terugkrijgen.” Maar ook dat gebeurde niet. De oplichter beweerde onder bewindvoering te staan, geen grote bedragen te kunnen terugstorten en een nieuwe creditcard nodig te hebben die Van der Klooster moest betalen. De extra kosten liepen uiteindelijk op tot 400 euro. “Ik schaam me er heel erg voor. Maar op dat moment wilde ik zo graag geloven dat ik mijn geld nog terugkreeg dat ik het maar bleef volhouden.”

Cybercrime-deskundige Maria Genova ziet dat jongeren bijzonder vatbaar zijn voor online fraude. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat 36% van de jongeren weleens slachtoffer is geworden van online fraude: één op de drie jongeren wordt ermee geconfronteerd. “Jongeren zijn veel online. Ze komen daardoor snel in aanraking met allerlei vormen van oplichting, en vaak zijn ze ook niet goed geïnformeerd. Ouders weten niet altijd wat hun kind online doet en scholen geven er geen les over.” Volgens haar zouden scholen eenvoudig gastlessen kunnen organiseren.

Fraudedeskundige Sophie van der Zee sluit zich daarbij aan. “Jongeren zijn zich niet bewust van de risico’s online, meer aandacht op school zou al veel problemen voorkomen.” Ze ziet dat vooral Marktplaatsfraude veel voorkomt. “Een goede tip is om te kijken hoe lang iemand een account heeft voordat je iets koopt.”

Volgens Genova doet slechts tien procent van de jongeren daadwerkelijk aangifte bij de politie. Veel jongeren denken dat melden toch geen zin heeft en dat er toch niets mee wordt gedaan. “Maar als je bent opgelicht, zou ik aanraden om altijd aangifte te doen De politie heeft veel meldingen nodig om verbanden te leggen en mensen op te pakken.”

Van der Klooster deed uiteindelijk in oktober toch aangifte. Ook zij dacht eerst dat het weinig zin zou hebben. “Ik ben blij dat ik het gedaan heb, maar ik verwacht niet dat ik mijn geld terugkrijg.” De gevolgen merkt ze nog steeds. Door de onverwachte kosten raakte ze maandenlang in de stress. “Ik ben er nog niet helemaal bovenop,” zegt ze. “Het geeft alsnog stress, ook nu alles alweer een tijd geleden is.”

Op de vraag of ze nog steeds naar Billie Eilish wil, hoeft ze niet lang na te denken. “Ja, zeker. Maar deze keer koop ik mijn kaartjes natuurlijk niet via sociale media of Marktplaats.”

Foto: © Pexels

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *