Nieuwe regels om je rijbewijs te halen: goede ontwikkeling of onnodig?
Nieuwe regels om je rijbewijs te halen: goede ontwikkeling of onnodig?

Nieuwe regels om je rijbewijs te halen: goede ontwikkeling of onnodig?

De overheid gaat strengere regels invoeren voor rijscholen, rijinstructeurs en leerlingen. Met de nieuwe regels wordt het volgen van lessen voor leerlingen verplicht, worden rijinstructeurs vereist om een opleiding te volgen en worden er nieuwe leerdoelen voor de leerling opgesteld, bijvoorbeeld dat een leerling een keer 130 km/u rijdt, in het donker rijdt en dat er ‘sociaal rijgedrag’ wordt behandeld in de lessen. Dit is bedoeld om het slagingspercentage te verhogen en bestuurders veiliger de weg op te sturen.

5 meningen over: ,,Nieuwe regels omtrent het rijbewijs, goede zaak of niet?’’

1  Nanda Troost, woordvoerder CBR

,,Meer dan een uitstekende stap vooruit, vindt het CBR. De branche zelf heeft om verbeteringen gevraagd en minister Harbers zet dit nu in werking: van rijles naar rijonderwijs. Om rijinstructeur te worden moet je in de toekomst verplicht een gecertificeerde opleiding volgen. Er komt een verplicht nationaal leerplan met een opleiding in vier fases waarbij de leerling steeds complexere verkeerssituaties moet beheersen. Ook wordt gekeken naar meer toetsmomenten, zodat een examen niet meer één momentopname is, maar meer een film. Doel van dit alles is dat beginnende bestuurders nog veiliger de weg op gaan. Dat begint met beter opgeleide kandidaten die examen komen doen bij het CBR. Het slagingspercentage praktijk ligt nu op 52 procent, voor theorie ligt dat met 39 procent nog lager. Voor de rijopleiders betekent dit een verdere professionalisering, met meer aandacht voor vakmanschap.’’

Tom Brünen, zat aan tafel bij de besprekingen als vertegenwoordiger van rijschoolbranche BOVAG:

„Ik vind de regels heel goed. De regels zijn ontstaan vanuit het rapport van Emile Roemer. Dat rapport kwam er nadat de EU-richting de nul verkeersslachtoffers wil gaan. Vanuit die doelstelling zijn er ideeën gekomen, en daar sta ik achter. Momenteel wordt er veel gekeken naar de controle over de auto en het kijken van de leerling bijvoorbeeld, maar wordt er niet vastgesteld of de leerling daadwerkelijk waarneemt. In deze nieuwe methodiek komt er dus meer aandacht voor het bewuster rijden en de sociale aspecten daarvan. Dat komt bijvoorbeeld terug in het aanpassend rijden. Soms is de aangegeven snelheid te hoog: als er een kind fietst dan moet je aanpassen en langzamer gaan rijden dan bijvoorbeeld dertig of vijftig, en dat komt meer aan bod bij de nieuwe methode.”

3  René Ebbers, rijinstructeur, autorijschool Ebbers Zenderen

,,Ik onderschrijf dat het slagingspercentage wel wat omhoog kan, maar ze zitten aan de verkeerde kant te trekken. Ze trekken het bij de leerling en bij de instructeurs, maar het CBR trekt het eigenlijk helemaal niet naar zich toe. En denk ik dan dat ze minder flexibel moeten zijn? Nee hoor, ze doen het helemaal goed. Alleen er is één punt waar ze alles aan kunnen afmeten en dat zijn slagingspercentages en daar wordt steeds niet naar gekeken. En als je een hoog slagingspercentage hebt en je biedt de rijschool aan die een hoog slagingspercentage heeft, bijvoorbeeld boven de 60% of 70% wat privileges, dan gaan leerlingen daar vanzelf wel naartoe. En dan vult het zich vanzelf wel uit.’’

Jac van den Bos, eigenaar en oprichter CVNN (Centrum voor Verkeersopleidingen Noord-Nederland)

,,Ik zit al 47 jaar in het vak, en het slagingspercentage is al die tijd rond de 50% geweest. In die tijd is er ook al van alles gedaan om de eisen strenger te maken, maar het slagingspercentage en de mentaliteit van de leerlingen blijft gelijk. Ik denk dat de strengere eisen op zich prima zijn, maar ik denk dat het nog beter is om bijscholing te houden voor mensen die al een rijbewijs hebben. Het probleem moet niet gezocht worden bij de rijscholen, want die krijgen altijd de schuld, maar bij rijbewijsbezitters, dat die een keer in de vijf of tien jaar een theorieles moet bijwonen.’’

5  Matthijs Dicke, verkeerspsycholoog

,,In het eerste jaar autorijden is het risico op een dodelijk ongeval ruim 4 keer hoger in vergelijking met ervaren automobilisten. Hogere eisen stellen aan de rijschool én aan de leerlingen, dus met beter rijonderwijs, helpt. De leerlingen komen met meer ervaring, veiliger rijgewoonten en meer inzicht in risicovolle situaties de weg op. De betere rijschool biedt dit al. Die zijn doorgaans iets duurder en het is jammer dat de leerling en/of ouders dat kleine beetje meer geld, waar ze ruim 40 jaar plezier van hebben, niet willen investeren in extra veiligheid. Het aanpassen van de rijopleiding is echter niet voldoende. Het lukt niet iedere weggebruiker het aangeleerde rijgedrag vol te houden na het halen van het rijbewijs. Dan gaan persoonlijke eigenschappen een rol spelen. Voor de langere termijn is dus meer nodig. Naast de opleiding moet ook het proces rond het behouden van jouw rijbewijs onderwerp van gesprek zijn.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *