Op middelbare scholen wordt kunstmatige intelligentie zoals ChatGPT steeds vaker gebruikt door leerlingen volgens het rapport van Dutch leaders. Voor veel scholieren is het een makkelijkere manier om sneller huiswerk te maken of ideeën te krijgen. Toch maken docenten zich zorgen dat leerlingen minder zelf doen.
Sommige leerlingen gebruiken ChatGPT om teksten samen te vatten of zelfs hele werkstukken te laten schrijven. Docenten merken dat meteen.
“Je ziet vaak al heel snel wanner een tekst geschreven is door leerling of door AI,” zegt mevrouw Wiersma, docent Nederlands op Almere College in Dronten. “De teksten zijn te netjes en goed opgebouwd. Wij willen juist dat leerlingen leren schrijven, en dat gaat moeilijk als ze het niet zelf doen.”
Toch ziet niet iedereen AI alleen als probleem. Sommige docenten gebruiken ChatGPT in de les om voorbeelden te laten maken of om samen met leerlingen te kijken hoe je een tekst kunt verbeteren. “AI kan handig zijn, net zoals een rekenmachine,” zegt Wiersma. “Maar leerlingen moeten wel zelf blijven nadenken en vooral dingen doen.”
Scholen zijn nu bezig met afspraken: mag je ChatGPT gebruiken om inspiratie op te doen, maar niet om je hele opdracht te maken? Of komt er een totaalverbod? Duidelijk is wel dat AI een vaste plek heeft gekregen in het onderwijs.

