Van drukke doorgangsroute naar winkelerf: zo pakt het uit in Wijhe. In de Langstraat in Wijhe geldt sinds kort een nieuwe verkeerssituatie: de drukke winkelstraat is omgevormd tot een winkelerf. Ondernemers, bewoners en voorbijgangers bewegen zich er nu tussen langzaam rijdend verkeer en winkelend publiek. Deze nieuwe regeling is er sinds eind september 2024. Verschillende betrokkenen kunnen nu, na een jaar en een aantal maanden, gaan evalueren hoe deze vernieuwde situatie bevalt.

De ochtendlucht hangt stil boven de Langstraat wanneer bewoner Sam Roetert zijn voordeur achter zich dichttrekt. Met rustige passen loopt hij richting de Albert Heijn, terwijl fietsers en auto’s rustig om hem heen rijden. “Nu ik hier loop, is het verkeer veel rustiger,” zegt hij, terwijl hij zijn handen in zijn jaszakken heeft. “Eerder werd ik nog wel eens van mijn sokken gereden.” Waar de straat maandenlang voer was voor discussie, lijkt de nieuwe situatie voor Roetert in elk geval een verademing.

De Langstraat is nu officieel een winkelerf, maar het is nog onzeker of het echt werkt. Voertuigen mogen nog maar 15 km/u rijden en voetgangers hebben overal voorrang. Binnenkort zal Stichting Goudappel een uitgebreide evaluatie uitvoeren naar de resultaten van de nieuwe verkeerssituatie. Deze maatregelen zijn opgesteld in overleg met de gemeente Olst-Wijhe en belangenorganisatie Gastvrij Wijhe. “Iedereen is welkom in de straat, maar voertuigen zijn altijd te gast,” aldus Ellen Schulten, voorzitter van Gastvrij Wijhe en ondernemer met een eigen kledingzaak genaamd Schulten Mode.

Wethouder Marcel Blind van de gemeente Olst-Wijhe geeft aan hoe deze nieuwe verkeersregels tot stand kwamen. “Een jaar of drie geleden ging het geluid al langer rond over gevaarlijke situaties in de Langstraat. Auto’s reden te hard en de verkeersregels waren niet duidelijk aangegeven.” Na verschillende klachten hierover besloot de gemeente in actie te komen. Na meerdere gesprekken met zowel ondernemers als omwonenden is dit nieuwe winkelerf uitgevoerd.

“Deze nieuwe maatregelen zijn er nu ruim een jaar. In de voorbereidingen hiervoor is ook afgesproken: als het eenmaal een jaar onderweg is, gaan we evalueren op het gewenste resultaat. Als blijkt dat het effectief is, dan laten we het wat het is. Mocht het nog niet zo uitpakken zoals wij willen, dan hebben we nog een aantal andere maatregelen liggen. Deze maatregelen betreffen: venstertijden voor auto’s en de rijrichtingen aanpassen om het gebruik van de auto minder aantrekkelijk te maken. De auto helemaal verbieden zal waarschijnlijk niet gebeuren,” aldus de wethouder.

Wethouder Blind geeft aan vooral positieve geluiden te horen vanuit de Langstraat over de nieuwe maatregelen. “In de Langstraat hoor je wel dat alle betrokkenen overwegend positief zijn. Wat ik er wel over hoor, is dat sommige mensen het probleem verleggen. Het probleem gaat nu van de auto’s naar de elektrische fietsen en de fatbikes.”

Veel mensen zijn nu een stuk bewuster bezig met het verkeer in de Langstraat, vertelt Ellen Schulten. Toch weet lang niet iedereen van de nieuwe regels. “Als je goed telt en kijkt, zie je mensen soms nog snoeihard door de straat gaan,” aldus Schulten.

“De gemeente Olst-Wijhe heeft verschillende maatregelen genomen om die bewustwording te vergroten,” vertelt ze. “Er zijn extra markeringen op de weg aangebracht. De 15 km/u staat nu op plantenbakken en op de stoep. Ook zijn er voetstappen op de straat geverfd en is er vanuit de gemeente een video gemaakt.” Volgens Schulten gaat het overwegend goed, maar er is nog winst te behalen. “Wat ook echt zou helpen, is meer handhaving. Mensen parkeren nu te lang en rijden soms nog steeds te hard. Als daar niet tegen wordt opgetreden, verandert dat waarschijnlijk niet snel.”

Volgens Schulten is Gastvrij Wijhe zelf heel tevreden over de nieuwe situatie. “Het is belangrijk dat mensen met de auto naar de Langstraat kunnen komen. Dit omdat Wijhe echt een boodschappendorp is. Mensen zijn hier vaak maar een paar uurtjes en geen hele dag. Dan is het belangrijk dat ze met de auto kunnen komen.” De invoering van de nieuwe snelheidslimiet is volgens haar een goed begin, maar er is nog werk te doen. Ook het parkeren blijft een aandachtspunt: volgens Schulten zijn er nog steeds te weinig parkeerplekken. Zowel Gastvrij Wijhe als de gemeente is hier nog mee bezig.

Die parkeerdruk merkt ook Sam Roetert. Hij woont al ruim vijf jaar in de Langstraat. “Ik heb soms inderdaad dat ik de auto niet direct naast mijn woning kwijt kan. Dan zet ik hem wat verder weg. Dat is weleens frustrerend, maar ja, je woont dan ook in het hart van Wijhe. Dan heb ik dat er soms wel voor over.” Roetert vertelt dat hij verder vooral positief is over de nieuwe regeling. “Het is een stuk minder druk hier. Er rijden voor mijn gevoel veel minder auto’s en het klinkt ook rustiger op straat. Dat is heel prettig.”

Ook vertelt hij dat de inwoners zich goed gehoord voelden tijdens de besluitvorming. “We kregen allemaal een brief van de gemeente met informatie en er werd een enquête gedeeld over de belangrijkste knelpunten. Daarom denk ik dat het nu zo goed uitpakt. Je moet het toch samen doen.”

Een knelpunt dat eigenlijk steeds terugkomt, is duidelijkheid over de nieuwe regels. “Iedereen moet weten hoe het hier werkt, wil je de nieuwe maatregelen echt laten werken. En met die herkenning zijn wij allen nu hard bezig. Zowel wij als de gemeente en de inwoners,” aldus Ellen Schulten.

Eind 2025 zal Stichting Goudappel opnieuw een onderzoek starten naar de effecten van deze maatregelen, in de hoop dat de resultaten aangeven dat er nooit meer iemand van zijn sokken zal worden gereden tijdens het halen van boodschappen bij de Albert Heijn.