Onvrede over nieuwe dienstregeling NS
Onvrede over nieuwe dienstregeling NS

Onvrede over nieuwe dienstregeling NS

Vanaf 10 december gaat er een nieuwe dienstregeling van de NS in. Dit zal betekenen dat er ruim 1800 extra treinen gaan rijden per week, er weer gebruik gemaakt gaat worden van vier Intercity’s tussen de grote steden, er vaker treinen zullen rijden tussen Breda en Amsterdam en dat de reistijd van Amsterdam naar Berlijn zal worden verkort. De NS hoopt zo de dienstregeling beter te laten aansluiten op het veranderde reisgedrag van mensen. Zal dat met deze nieuwe dienstregeling lukken? Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer, ook wel bekend als Rover, denkt van niet. Zij zien liever dat de NS meer treinen laat rijden in het weekend.

‘Het plan voor de nieuwe dienstregeling en de extra treinen is goed, maar dit is maar een deel van de oplossing’, zegt Chris Vonk, persvoorlichter van Rover, ‘Er rijden nu bijvoorbeeld minder treinen in Noord-Holland en dat is erg vervelend voor de gebruikers van het openbaar vervoer daar.’ Zo zet het bedrijf al sinds Corona minder treinen op vrijdag in. Reizigers moeten langer wachten op hun trein, die ze dan vaak overvol treffen. De nieuwe dienstregeling zal hier geen verandering in brengen. Rover vindt dat de NS hier geen nieuwe reizigers mee trekt, en daar moeten ze volgens hen juist meer aandacht aan besteden. Vonk heeft daarom zelf een andere oplossing voor ogen om in te spelen op het reisgedrag van mensen: ‘We moeten weer terug naar de dienstregeling voor Corona.’

Arno Leblance, woordvoerder van NS, is juist blij met de veranderingen rondom de treinen en de nieuwe dienstregeling: ‘Zo kan er beter ingespeeld worden op het reisgedrag van de reizigers en kunnen wij de reiziger meer bieden.’ Daarnaast heeft de NS veel nieuwe werknemers in dienst waardoor de problemen van het personeelstekort voor een groot deel zijn opgelost en wat voor nieuwe kansen zorgt: ‘Door de hoeveelheid nieuwe collega’s kunnen wij meer treinen aanbieden aan de reizigers in Nederland.’ 

Naast de extra treinen die er rijden tussen de grote steden is er ook een nieuwe trein op de rails gezet, namelijk de ICNG. De ICNG’s zijn Intercity’s van de nieuwe generatie die zullen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam en Den Haag en Eindhoven. ‘Dit is zeer gunstig en daarnaast zijn treinen soms toe aan vervanging’, vertelt Arno Leblance. De nieuwe treinen halen een snelheid van 200 kilometer per uur. Voorheen konden treinen maximaal 160 kilometer per uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *